4.3 Job-urile din piață
JOBURILE DIN PIAȚĂ
CANALE DE COMUNICARE ÎNTRE ANGAJATORI ȘI CANDIDAȚI
Dincolo de comunicarea directă între recrutori și candidați, angajatorii folosesc o serie de canale publice prin care își fac cunoscute ofertele de muncă. Cele mai frecvente sunt cele enumerate mai jos:
- anunțuri de joburi – job boards/ social media/ google ads
- site-ul companiei – pagina de cariere
- târguri de joburi
- prezentări ale angajatorilor în universități
- sponsorizarea de concursuri și alte manifestări în domeniul de specialitate pt. elevi și studenți
- oferirea de stagii de practică pentru elevi și studenți în cadrul companiei
- susținerea de seminarii în cadrul școlilor/ facultăților folosind traineri din companii
- colaborarea cu universitățile în zona de cercetare
- colaborarea cu asociațiile de studenți
- organizarea de zile ale ușilor deschise
- social media (Facebook, LinkedIn)
INFORMAREA DESPRE JOBURI DIN SITE-URILE DE JOBURI
Există o multitudine de site-uri, dintre care unele generale, altele specializate în anumite tipuri de joburi sau industrii.
Cele mai cunoscute site-uri pe piața românească sunt:
- www.ejobs.ro – website cu cele mai multe oferte de muncă în multe domenii, nespecializat
- www.bestjobs.eu/ro – website cu multe oferte de muncă în domenii variate, cu joburi pentru persoane cu studii superioare
- www.hipo.ro – website cu oferte de muncă și internship pentru persoane cu studii superioare și absolvenți
- www.medijobs.ro – website cu oferte de muncă pentru zona medicală și farma
- www.posturi.gov.ro – website cu oferte de muncă în sectorul public
- www.lajumate.ro – website de oferte de vânzare mărfuri și oferte de job, mai ales pentru persoane fără studii superioare
- www.olx.ro – website de oferte de vânzare mărfuri și oferte de job, mai ales pentru persoane fără studii superioare
- www.github.com – platformă pentru profesionișii din programere software pe care aceștia își pot creea un profil care este vizibil recrutorilor
- www.freelancer.com –piață internațională online pentru publicitate, care permite angajatorilor potențiali să posteze locuri de muncă pe care freelancerii le pot licita ulterior
- www.fiverr.com – piață internațională online pentru servicii freelance. Compania oferă o platformă pentru ca freelancerii să ofere servicii clienților din întreaga lume.
În majoritatea site-urilor de joburi candidații trebuie să își creeze un cont pentru a-și putea încărca un CV. La site-urile lajumate.ro și olx.ro nu este necesar contul.
INFORMAREA DESPRE ANGAJATORI
Așa cum angajatorii procedează la informarea despre candidații pentru joburile lor, și candidații este bine să se informeze despre angajatori pentru a nu avea surprize după angajare. Astfel de surprize pot fi foarte diverse, de la neplata salariului, la munca într-un mediu de lucru „toxic”, la depunerea unei munci diferită față de cea prezentată la interviu, la inexistența oportunităților de dezvoltare a carierei prezentate în oferta de muncă sau lucrul repetat peste program.
În sprijinul candidaților (și implicit al consilierilor de carieră) există două metode de informare:
- topurile angajatorilor realizate pe baza unor sondaje de opinie în rândul angajaților și
- site-uri pe care cei care lucrează sau au lucrat în companiile prezentate exprima aprecierea sau nemulțumirea lor vizavi de experiența avută.
A. Topul Cei Mai Doriți Angajatori din România https://www.catalyst.ro/topul-celor-mai-doriti-angajatori-2020/ este publicat anual de catre compania Catalyst Consulting, parte a grupului Catalyst care deține și site-ul de jobuir www.hipo.ro. Acest top cuprinde nu numai lista companiilor care în anul anterior a înregistrat cele mai elogioase aprecieri, dar și o serie de alte elemente care surprind preferințele pieței muncii, cum ar fi motivele de părăsire a locului de muncă frecvente în rândul respondenților sau cele mai uzitate canale de informare pentru gasirea unui job. Redăm mai jos câteva date din ultimul top publicat in iunie 2020.

Rezultatele studiului subliniază faptul că site-urile sau paginile de carieră ale companiilor reprezintă principala sursă de informare folosite în ultimul an, atât în rândul respondenților la început de carieră, cât și în rândul celor cu experiență. Aproape în aceeași proporție pentru categorii diferite de respondenți, se află cunoștințele care lucrează în companiile respective, ceea ce face ca experiența de angajat în cadrul companiei să fie definitorie pentru imaginea acesteia.

B. O altă sursă de informații despre angajatori o reprezintă situri-le pe care candidații sau angajații își pot exprima părerea despre angajatori. Astfel de site-uri sunt:

